wtorek, 8 grudnia 2015

Stateczność wózków jezdniowych widłowych

Operator urządzeń transportu bliskiego, np. wózków widłowych, musi znać podstawowe pojęcia z zakresu teorii i budowy maszyn, które obsługuje. Obowiązuje go znajomość różnych sił mających wpływ na stateczność. Dziś omówimy sobie te zagadnienia nieco dokładniej.

Czym jest stateczność wózka? Zasady stateczności

Jak wiadomo stateczność ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo przy pracy wózkiem widłowym. To od odpowiedzialnego i poprawnego rozłożenia ładunku i wypoziomowania wideł zależy to, jak się maszyna w danym momencie zachowa. Naszym celem jest oczywiście doprowadzenie do bezkolizyjnej i bezwypadkowej pracy na urządzeniu. Na przedstawionym poniżej rysunku (ilustracje pochodzą z książki "Lech Michalski, Piotr Nowak-Borysławski, Wózki jezdniowe-praktyczny poradnik do szkoleń") widzimy model wózka umieszczony na szalkach wagi. Występują tu trzy główne wypadkowe działających sił. Istotne są środki ciężkości poszczególnych elementów, mianowicie:

  • Scw – środek ciężkości wózka (zawsze nieco z tyłu),
  • Sct – środek ciężkości transportowanego towaru,
  • SC – środek ciężkości całego układu.
Na poniższym rysunku przedstawiony został bezpieczny dla jazdy układ wózka i ładunku na szalce. Wszystko dlatego, że wypadkowa SC znajduje się z lewej strony punktu A.



Przypadki utraty stateczności widlaka

Zdarzają się jednak takie przypadki, w których dochodzi do utraty stateczności – wózek widłowy może wówczas stracić równowagę, przewrócić się – a to ma często wpływ na zdrowie lub życie operatora. Dlatego tak istotne jest zrozumienie znaczenia omawianego pojęcia stateczności. Tu można przeczytać więcej o innych parametrach wózków widłowych: http://wozki-jezdniowe.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-parametry-techniczno.html

Co jest niedozwolone? Na obrazku pokazano niedopuszczalny podczas pracy z urządzeniem błąd – przewożenie ładunku z podniesionym maksymalnie masztem. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem – wykonany został manewr pochylenia wideł do przodu. Środek ciężkości oddalony został od punktu A. Siła Sct (ładunku) jest większa niż siła wypadkowej SC. Oznacza to, że może się ona przesunąć na prawą stronę punktu A i poważnie zagrozić stateczności. W takim wypadku wózek jezdniowy prawdopodobnie przechyli się do przodu.

Stateczność – inne wypadki

Poza tym należy wiedzieć również, że wózek może przewrócić się na bok. Za takie zdarzenie odpowiedzialne będzie użycie przesuwu bocznego wideł – niestety bardzo często popełniany przez operatorów błąd. Równie ważny jest udźwig zredukowany – czyli maksymalny dopuszczalny ciężar ładunku, który można podnieść danym wózkiem powyżej 3300 mm.


Jeśli ten temat Cię zainteresował – daj nam o tym znać klikając plus pod wpisem. Jeśli masz jakieś pytania – chętnie na nie odpowiemy. Wszystkich niezbędnych umiejętności praktycznych i całej wiedzy teoretycznej nauczysz się podczas kursu http://1wjo.pl Zapraszamy do śledzenia naszego bloga i poznawania nowych informacji na temat urządzeń transportu bliskiego.

3 komentarze:

  1. Wreszcie ktoś porządnie rozprawił się z tym tematem. Warto wiedzieć co może spowodować przechylenie się wózka widłowego żeby nie zostać jedną z gwiazd na youtube jak np. tutaj https://www.youtube.com/watch?v=WTN5PUC5mzA

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdyby ten tekst pojawił się gdzieś wcześniej, to kolega z pracy uniknąłby niemiłej sytuacji. Na szczęście wszystko się dobrze skończyło. Czekam na następne branżowe wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Stateczność wózka to faktycznie jedno z istotniejszych zagadnień. Dobrze opracowane. Aha - i dziękuję za źródło.

    OdpowiedzUsuń